Zand tussen de tenen van Bali tot Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van melanie kuijper - WaarBenJij.nu Zand tussen de tenen van Bali tot Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van melanie kuijper - WaarBenJij.nu

Zand tussen de tenen van Bali tot Lombok

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg melanie

24 Oktober 2014 | Indonesië, Lombok

Met mijn voet ging het gelukkig na een paar dagen een stuk beter en na in Ubud nog twee keer heerlijk te hebben gegeten, healthy food bij "Bali Budha" en pittig Indisch bij "Little India" verlieten wij het heerlijk Ubud voor een trip naar Lombok. Een eiland ten oosten van Bali wat we na ongeveer vier uur varen met de grote slow ferry bereikten. Gelijk viel ons op dat Lombok een stuk droger is wat betreft het landschap als Bali. Het heeft wel iets weg van een Grieks landschap, dor en droog. Lombok is bijna net zo groot als Bali, maar (nog) niet zo toeristisch. Het grappige is dat op beide eilanden de meest toeristische kust plaats de naam Kuta heeft. Alleen heeft het op Bali het imago van een soort Chersonisos en op Lombok bij lange na niet. Wij kozen op Lombok om in Kuta te verblijven, omdat daar de meeste toeristen zouden zijn. Eenmaal daar vonden wij dat het kust plaatsje een beetje vergaande glorie uitstraalde. Er waren wel wat toeristen, vooral surfers, maar toch was het overal erg stil. Ook merkten we dat de bevolking een stuk armer is en er waren veel bedelende kinderen die armbandjes aan ons wilden verkopen. Eerst heb je hier medelijden mee, maar op een gegeven moment wordt het ook wat vervelend ze steeds weg te sturen. Per gehuurde scooter zijn we op pad gegaan om de omgeving te verkennen. En wauw wat is het mooi daar! Echt onbeschrijfelijk om daar berg op berg af door het landschap te rijden. De omgeving is droog heel anders als het groene Bali, maar toch onwijs indrukwekkend en mooi op een bepaalde manier.
Rijden langs kleine dorpjes waarbij het ene dorpje koeien houdt, een ander kippen en weer een ander grind voor wegen, alsof je honderd jaar terug gaat in de tijd. Duidelijk te zien is dat deze mensen erg weinig hebben, maar toch zien ze er op een bepaalde manier gelukkig uit met wat ze hebben. En wij in hun ogen rijke westerlingen rijden door het mooie landschap en mogen een stukje van hun cultuur proeven, heel bijzonder. Ondertussen achterop de scooter denk ik bij mezelf hoe kunnen wij die eigenlijk alles hebben en leven met onwijs veel luxe toch vaak zo ongelukkig zijn. Misschien wel omdat wij teveel luxe hebben en de waarde van wat ons echt gelukkig maakt niet meer zien. Wanneer je op dit soort plekken van de wereld bent en mensen ziet die moeten leven met veel minder dan wij, word je toch een soort van wakker geschud en gedwongen na te denken misschien eens wat positiever en gelukkiger te zijn met alles wat wij hebben en eens wat minder te zeuren over alles wat we misschien wel niet hebben. Terwijl we eigenlijk alles hebben, geluk zit hem niet in grote dingen, maar juist in het kleine, wat we te weinig waarderen en soms niet eens zien, omdat we teveel zoeken naar het grote. FLATS!!! mijn filosofische gedachtes maken plaats voor de realiteit. Met enorme vaart rijd een tegemoet komende vrachtwagen door een enorme verse koeienvlaai! Verse koeien stront kletst tegen onze benen en we barsten beide in lachen uit!
Lombok een toeristisch gezien nog opbloeiend eiland met een prachtig landschap, waarbij berglandschap met daar doorheen kronkelende wegen zich afwisselen met azuur blauwe baaien. Aan de kust veel surfers die een relaxte sfeer met zich mee brengen en daarnaast kun je de lokale cultuur door de afwezigheid van het grote toerisme nog goed proeven. Na vier nachten verlaten wij het bijzondere Lombok en keren wij terug naar de zuid kust van Bali. Dit keer het plaatsje Seminyak om daar nog wat te kunnen surfen en genieten van het strand en de zee.
Wat een paar dagen in Seminyak zouden zijn werden zeven nachten. Dat we er bijna niet weg te krijgen waren hadden we te danken aan het heerlijke hotel waar we verbleven. Voor maar E.15,- per nacht hadden we een heerlijk bed, moderne badkamer en zwembad in een nieuw hotel op 20 min. lopen van het strand. Tijdens onze dagen in Seminyak hebben we vooral geluierd en niet bijzonder veel gedaan. Wouter heeft nog wat geoefend met het surfboard, we zijn een dagje naar het meest zuidelijke puntje van het eiland gereden het plaatsje Ulu Watu om daar echte surfers te bekijken wat heel gaaf was om te zien en hebben heerlijk gegeten en cocktails gedronken langs het strand, niet geheel verkeerd dus:p Wat betreft het eten sprong er één avond uit, de dumplings in alle soorten en maten bij "Fat Gajah". Voor Balinese begrippen wel iets duurder, maar echt waanzinnig lekken. Wouter gaat terug in Nederland meteen zelf aan de slag dus bereid je voor op een dumpling avond!:P

• 10 November 2014 - 10:08

Ank:

Ha ha, ik schrijf ons nu vast in voor de dumplingavond

• 10 November 2014 - 17:19

Rita:

Hoi nou jullie zijn niet weg te slaan uit Balie!Doe rustig aan tijd zat!

melanie

Wij zijn Wouter Prins en Melanie Kuijper beide 25 jaar en wonen samen in Haarlem. Na al twee keer voor korte tijd in Thailand en Cambodja te zijn geweest zijn we eigenlijk heel cliché verliefd geworden op alles wat Azië te bieden heeft en willen we ons nu voor langere tijd laten onderdompelen in alle heerlijkheden van Azië. Na een jaar lang gespaard te hebben en beide afgestudeerd te zijn is het nu een mooie tijd om Nederland voor een aantal maanden te verlaten en in te ruilen voor zon, zee, strand, cultuur en nieuwe ontmoetingen. We zijn beide toe aan iets nieuws iets anders, maar toch was het best even een stap hier alles achter te laten en afscheid te nemen van werk en vrienden. Maar we gaan een leuke tijd tegemoet en hebben heel erg veel zin in onze reis door Zuid-Oost Azië. De landen die voor de komende maanden op ons lijstje staan zijn: Maleisië, Indonesië, Singapore, Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Maar niets staat vast dus er kan nog van alles veranderen! Op deze blog gaan we onze reis vastleggen en laten we jullie meegenieten van al onze avonturen. Wij hopen op een bijzonder avontuur vol cultuur en spannende activiteiten en horen graag jullie reacties en wensen jullie veel lees plezier de komende tijd:-)

Actief sinds 23 Sept. 2014