Naar het "hoge" noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van melanie kuijper - WaarBenJij.nu Naar het "hoge" noorden - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van melanie kuijper - WaarBenJij.nu

Naar het "hoge" noorden

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg melanie

28 November 2014 | Thailand, Chiang Mai

Nu het bij jullie al echt koud begint te worden en volop tussen de pepernoten zitten (die ik overigens wel mis) reizen wij verder om de winter nog een tijdje achter ons te laten!
We hebben Bali inmiddels achter ons gelaten en zijn met Malaysia airlines naar Bangkok gevlogen met een tussenstop van twee uur in Kuala Lumpur. Gelukkig hebben we in Bangkok via internet al een hostel geboekt, want we arriveren pas rond middernacht op de airport van Bangkok. Ondanks dat dit al onze vijfde keer in Bangkok is worden we weer eens opgelicht met de taxi rit van de airport naar ons hostel en betalen we veelte veel. Moe van de reis belanden we in ons hostel wat overigens een super fijne plek is en ook nog eens helemaal nieuw, aan te raden dus als je een slaapplek zoekt in Bangkok. Ook de locatie is top we liepen de volgende dag binnen tien minuten naar het trein station om daar meteen tickets te kopen voor de volgende avond om naar Chiang Mai af te reizen.
We verblijven tijdens onze reizen nooit zolang in Bangkok en zien het meer als tussenstop naar de volgende bestemming, maar toch is het wel een fijne stad om in te verblijven zeker ook nu we een beetje de weg weten. En in Bangkok kun je vooral heerlijk eten op elke hoek van de straat staat wel een eet kraampje en er zijn talloze restaurants. Aangezien we dol zijn op Aziatisch eten hebben we ons deze twee dagen getrakteerd op heerlijke gerechten, snacks en drankjes.
De voorgaande jaren dat we in Bangkok waren hebben we zo ongeveer alle high lights van de stad wel bezocht. Dit keer hadden we ook eerlijk gezegd niet zoveel zin om door de stad te slenteren en zijn we naar een grote shoppingmall gegaan om vervolgens te eindigen in een grote bioscoopzaal vol Thaise mensen (het is blijkbaar geen toeristische attractie om in Bangkok naar de bioscoop te gaan). Wij vonden dit eigenlijk ook wel weer een leuke ervaring en vooral toen voor dat de film begon via het scherm een staande ovatie aan de koning werd gedaan. Wij deden braaf mee, maar hadden geen idee waar het precies over ging. Uiteraard was de film Engels gesproken wel met Thaise ondertiteling en het was nog een goeie film ook, dus we hebben beide genoten van deze Thaise bioscoop ervaring.
De volgende dag stappen we half acht 's avonds in de trein om in veertien uur naar Chiang Mai in het noorden van Thailand te reizen. Het is een trein waarbij de bankjes in bedjes worden omgeklapt en welke we in de voorgaande jaren al twee keer eerder hebben genomen naar het zuiden van Thailand. Dit was toen goed bevallen dus we hoopten dit keer ook. Omdat we dit keer naar de bergen reden werd het 's nachts een stuk frisser in de trein iets waarvan ik, liggende in het bovenste bedje, het meeste last van had en daardoor weinig heb kunnen slapen. Wouter had ook geen oog dicht gedaan, omdat hij last had van de herrie die de trein maakten. Na een toch wel lange rit kwamen we tamelijk vermoeid aan in Chiang Mai, waar we direct een keuze aan guesthouses kregen voorgeschoteld. Omdat we geen idee hadden waar het centrum precies zou zijn besloten we op een aanbod in te gaan. Dit bleek een prima plek met zwembad voor weinig geld en zijn hier een paar dagen gebleven. Eenmaal uitgerust hebben we fietsen gehuurd (tja je wilt toch nog een beetje sportief doen) en zijn we door de stad gefietst. Chiang Mai is een leuke stad met uitzicht op bergen en is voor een stad in Azië vrij rustig wat betreft het verkeer en daardoor kun je er goed fietsen. Voor de langere afstanden vanuit de stad hebben we een scooter gehuurd en hiermee zijn we naar de "Sticky waterfall" gereden. Dit was een erg leuke plek welke vooral onder de Thaise mensen zelf druk bezocht werd als picknick plek. De waterval is bijzonder, omdat de stenen zo ruw zijn dat je er vanaf beneden tegen de stroming in naar boven kunt lopen. Natuurlijk moest ik weer op m'n achterwerk vallen, waardoor ik niet alleen zeiknatte kleren had maar ook de rest van de avond last van m'n stuitje.
Tijdens ons verblijf in Chiang Mai is ons kleine nichtje Elise één jaar geworden. Dat is zo'n moment dat erg jammer is om niet bij te kunnen zijn als je op reis bent. Maar gelukkig is daar het internet en konden we er toch een beetje bij zijn.
Aangezien Wouter zich al iets van drie maanden niet geschoren had begon hij nu wel een beetje op kapitein rood baard te lijken en besloot hij zich onder handen te laten nemen bij de plaatselijke Thaise barbier. Binnen tien minuten is Wouter niet alleen z'n baard kwijt, maar is hij ook tien jaar jonger! Haha het was wel even wennen weer zo'n baardloze Wouter, gelukkig groeit het ook wel weer snel terug!
Owja niet te vergeten onze geweldige onvergetelijke avond in Chiang Mai bij een cabaret show met lady boys. Een komische show waarbij mannen verkleed als vrouwen overdreven dansen en bekende liedjes playbacken. Enorm hilarisch en zelfs Wouter kon er van genieten die dit soort dingen normaal wat over de top vindt.
Met deze geweldige avond sluiten we de dagen in Chiang Mai af en rijden we in vier uur verder naar het noorden verder de bergen in naar het plaatsje Pai. Veel over gehoord en gelezen dus waren beide erg benieuwd wat dit plaatsje voor ons zou gaan brengen. Bij aankomst moesten we eerst weer opzoek naar een slaapplek (we lijken soms net Jozef en Maria opzoek naar een herberg :p) Aan de andere kant van de smalle rivier vonden we een super knusse bamboe hut met hangmat op het balkon (hoe romantisch!). En niet te vergeten een warm dekbed en hete douche, want dit maakten de frisse ochtenden en koude nachten wel wat aangenamer. Terwijl het in Nederland nu echt koud is voelden 15 graden in de avond en ochtend voor ons na temperaturen boven de 30 graden toch ook wel fris aan. Fris genoeg om een lange broek en vest aan te trekken en 's avonds gezellig met z'n allen bij het warme kampvuur te zitten. Dit vuur was er iedere avond bij een open lucht bar en naast dat het warm is was het ook erg gezellig om andere backpackers te ontmoeten.
Zo had Pai eigenlijk iedere dag hetzelfde ritme; lekker lang uitslapen, want de zon gaf toch pas rond een uur of elf warmte wanneer de mist was weggetrokken, dan ontbijten, rond het middag uur per scooter door het mooie landschap rijden, daarna afkoelen bij "Fluid" een gezellig buitenzwembad waar veel backpackers elkaar weer ontmoeten na een wilde nacht, 's avonds een hapje eten op de markt en de dag afsluiten met een drankje bij het vuur. Kortom Pai is super relaxt en als je eenmaal in het ritme zit wil je er nooit meer weg! Maar omdat er nog meer mooie plekken op ons lijstje staan en die vier maanden voorbij zijn voor je het weet pakken we na zes heerlijke dagen onze tassen weer in om onze reis weer voort te zetten.
Van te voren hadden we bedacht vanuit Noord Thailand door te reizen naar Laos, maar nu hebben we toch besloten dit plan te wijzigen. We twijfelden al enige tijd om Laos wel of niet te doen, dit omdat het een stuk minder toeristisch is en naast de prachtige natuur wat minder te bieden heeft. Daarnaast wilden we stiekem weer graag naar het strand (iets wat Laos ons niet kan bieden) en staan Cambodja en Vietnam iets meer bovenaan ons verlanglijstje. Natuurlijk zouden we nog wel tijd hebben voor drie landen, maar we vinden het zelf erg fijn ergens waar we het naar ons zin hebben langer te blijven en niet te willen haasten, dus vandaar deze beslissing Laos over te slaan. Misschien een gemiste kans, maar met zoveel mooie plekken die Azië te bieden heeft denk ik niet dat we iets tekort gaan komen.
Op naar Cambodja dus, maar we maken eerst nog een tussenstop op een voor ons bekend eiland namelijk Ko Chang onder Bangkok in het zuid oosten van Thailand waar we twee jaar geleden al eerder zijn geweest.
Vanuit Pai in het noorden is dit een behoorlijke afstand en om het reizen leuk te houden hebben we besloten deze afstand in etappes af te leggen. Eerst van Pai in vier uur met de mini bus naar Chiang Mai, daar een nachtje te slapen en dan de volgende dag weer per nacht trein in veertien uur naar Bangkok. Tijdens onze overnachting in Chiang Mai was mijn moeder jarig en dit mochten wij natuurlijk niet vergeten en hebben wij haar naast het sturen van een verjaardagskaart ook via skype nog even kunnen feliciteren. Als je op reis bent mis je helaas een aantal verjaardagen en feestdagen, dus proberen we er via het (ik ben blij dat het tegenwoordig overal aanwezig is) internet er toch een beetje bij te zijn. Na onze overnachting in Chiang Mai hebben we in de nachttrein helaas weer bijna niet geslapen (volgende keer toch maar een V.I.P. nacht bus proberen) en hebben daarom nog een nachtje rust in Bangkok gepakt. De volgende dag zijn we vervolgens in zeven uur met de bus en boot naar het eiland Ko Chang afgereisd.
Dit was alles bij elkaar toch wel een hele reis en nu maar hopen op een aantal heerlijke dagen zon en strand op Ko Chang voor dat we verder reizen naar Cambodja.
In Nederland de groetjes aan Sinterklaas en vraag hem maar een zakje choco pepernoten naar Azië te sturen! ;-)

• 30 November 2014 - 10:45

Ank:

Hoi,
    Leuk verslag weer en mooie foto's. Wil nog ff foto zien van Wouter zonder baard

melanie

Wij zijn Wouter Prins en Melanie Kuijper beide 25 jaar en wonen samen in Haarlem. Na al twee keer voor korte tijd in Thailand en Cambodja te zijn geweest zijn we eigenlijk heel cliché verliefd geworden op alles wat Azië te bieden heeft en willen we ons nu voor langere tijd laten onderdompelen in alle heerlijkheden van Azië. Na een jaar lang gespaard te hebben en beide afgestudeerd te zijn is het nu een mooie tijd om Nederland voor een aantal maanden te verlaten en in te ruilen voor zon, zee, strand, cultuur en nieuwe ontmoetingen. We zijn beide toe aan iets nieuws iets anders, maar toch was het best even een stap hier alles achter te laten en afscheid te nemen van werk en vrienden. Maar we gaan een leuke tijd tegemoet en hebben heel erg veel zin in onze reis door Zuid-Oost Azië. De landen die voor de komende maanden op ons lijstje staan zijn: Maleisië, Indonesië, Singapore, Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Maar niets staat vast dus er kan nog van alles veranderen! Op deze blog gaan we onze reis vastleggen en laten we jullie meegenieten van al onze avonturen. Wij hopen op een bijzonder avontuur vol cultuur en spannende activiteiten en horen graag jullie reacties en wensen jullie veel lees plezier de komende tijd:-)

Actief sinds 23 Sept. 2014