Bye bye Cambodja...Hello Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van melanie kuijper - WaarBenJij.nu Bye bye Cambodja...Hello Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van melanie kuijper - WaarBenJij.nu

Bye bye Cambodja...Hello Vietnam!

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg melanie

01 Januari 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Om te beginnen allemaal een HAPPY NEWYEAR! Ja 2015! voor ons zit de eerste dag in het nieuwe jaar er alweer bijna op, snel gaat dat net als onze reis. De laatste keer dat ik schreef zaten we nog in Cambodja en in dubio welke kant we op zouden gaan na ons fiets avontuur in Kratie.
Na lang wikken en wegen besloten we om naar Siem Reap te gaan. Hier zijn we twee jaar geleden ook geweest, maar toen hebben we alleen een bezoek gebracht aan de beroemde Angkor tempels. Onze wekker ging vroeg in Kratie en om 07:00 uur vertrokken we per mini bus naar Siem Reap. Een busje wat gemaakt is om zo'n twaalf personen te vervoeren werd nu volgeladen met zo'n achttien personen plus twee baby's, tassen, kinderwagens en koffers. Ja letterlijk proppen zonder stoppen en nee comfortabel was de rit niet te noemen. Na ruim zeven uur rijden, vele hobbelige wegen en kotsende baby's hebben we Siem Reap bereikt en kunnen we eindelijk onze benen en armen weer strekken. Ons geboekte hotel vinden was ook een hele opgave aangezien dit ver buiten het centrum bleek te zijn tussen landbouw en grazende waterbuffels. Maar goed de tuk tuk rit naar het centrum was maar twee dollar en we hadden nu eenmaal voor twee nachten geboekt dus besloten er het beste van te maken. Dit lukte helaas niet helemaal doordat ik die avond waarschijnlijk iets verkeerds gegeten had en zo ongeveer de hele dag op het toilet heb doorgebracht. Erg vervelend, maar de kamer was gelukkig best luxe en ook nog eens met een Nederlandse televisie zender, dus het was best te doen een dagje in de kamer door te brengen. De volgende dag voelde ik me gelukkig een stuk beter en zijn we naar een ander hotel dichterbij het centrum overgestapt. Siem Reap is door de nabij gelegen Angkor tempels erg toeristisch en dit is in het centrum duidelijk te merken aan de vele souvenirs winkels, westerse restaurants en tour operators. Als je het echte Cambodja wilt proeven moet je hier dus niet zijn, maar zo rond de kerstdagen is het best gezellig wat meer toerisme om ons heen te hebben. Veel restaurants draaien kerstmuziek en hebben kerstversiering hangen, waardoor we toch een klein beetje een idee van kerst krijgen.
Wouter werd helaas de vierde dag in Siem Reap ook niet lekker beetje grieperig, dus zat er niets anders op dan nog een dagje in de kamer door te brengen. En toen was het eerste kerstdag tja een gek idee toch wel, omdat het voor ons totaal niet als kerstdag voelden. We besloten er ook maar niet teveel bij stil te staan en na het thuisfront een gezellige dag te hebben gewenst zijn wij per tuk tuk naar een groot meer gegaan om wat verkoeling te zoeken op deze warme kerstdag. Het was een leuke plek druk bezocht door lokals die ook wat verkoeling zochten. Ze keken wel een beetje vreemd op toen wij als enige toeristen er tussen kwamen zitten, blijkbaar is het geen druk bezochte plek door toeristen. Wij vonden dit wel even heerlijk rustig na alle toeristische drukte in het centrum. Met grote rubberen banden kon je lekker rond dobberen in het water om vervolgens te relaxen in één van de hangmatten. Ja wij begrijpen wel dat de lokals hier in hun vrije tijd de rust opzoeken.
Doordat we beide ziek waren hebben we wat langer tijd doorgebracht in Siem Reap dan gepland en besloten daardoor per nachtbus vanuit hier in één keer door te rijden naar Ho Chi Minh in Vietnam. Het plan was eerst terug te gaan naar Pnhom Penh en vanuit daar na één of twee overnachtingen door te reizen naar Vietnam. Maar de keuze van de nachtbus vanuit Siem Reap bespaard tijd en geld dus dan is de keuze snel gemaakt. De bus vertrok alleen pas om twaalf uur 's nachts en was lang niet zo comfortabel als dat ons verteld was helaas. Het was allemaal enorm krap en we pasten maar net samen op het matrasje welke het upper bed was dus ik moest uitkijken er niet niet uit te vallen. En dan heb je natuurlijk nog de slechte wegen vol gaten, dus nee zelfs ondanks de ingenomen slaappillen hebben we geen oog dicht gedaan. In Pnhom Penh moesten we de slaapbus omruilen voor een normale bus en de deze was gelukkig een stuk comfortabeler. Met deze bus reden we naar de grens waar we vervolgens een uur in de rij hebben gestaan voor de visum controle. Het visum zelf hadden we na het betalen van 60 dollar per visum (duurste visum ooit!) in Siem Reap al geregeld. Dit omdat wij als Nederlanders geen visa on arrival kunnen krijgen en dus moet je eraan denken dit van te voren te regelen.
Na een lange reis van in totaal zestien uur zijn we aangekomen in Ho Chi Minh een grote stad in het zuiden van Vietnam. Het eerste avontuur hier is het oversteken als voetganger. Er rijden zo onwijs veel scooters dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt in een stad en als je als voetganger wilt oversteken dan moet je er dus gewoon dwars doorheen lopen zonder te stoppen en te hopen dat de scooters je ontwijken. De eerste paar keer wist ik echt zeker dat ik aangereden zou worden en aarzelden ik bij iedere stap. Wouter niet die liep zonder pardon naar de overkant om daar vervolgens tien minuten op mij te wachten. Gek genoeg wende ook ik er snel aan en leer je het verkeer eigenlijk gewoon te negeren. Middenin de drukte van de stad en vooral het oorverdovende claxonneren van alle scooters, taxi's en bussen hebben we een klein maar rustig hotelkamertje gevonden.
En nu komt het grote avontuurlijke plan wat we voor onze reis in Vietnam hebben. We willen twee motorbikes gaan kopen en hiermee naar het noorden van Vietnam rijden, dit is slechts 1700 km dus ach valt mee. Een groot en spannend plan dus en nu komt het erop aan hier in Ho Chi Minh twee motorbikes te scoren. Omdat veel backpackers dit zelfde idioten plan hebben en veel ook van noord naar zuid rijden kun je via een andere backpacker zijn of haar motorbike overnemen. Maar blijkbaar wordt de route in dit seizoen vaker van zuid naar noord gereden, want het aanbod blijkt hier erg schaars. Na een advertentie te hebben gevonden van twee te koop aangeboden ouderwetse Honda Cub motorbikes was ik helemaal verkocht en zag ik ons er al helemaal op rijden, een perfect plaatje. Maar dit droom beeld spatten helaas uiteen nadat we samen een testrit hadden gemaakt, naar een ATM nog wel om geld te pinnen, want de deal was in ons hoofd al rond, en bleek dat de Honda Cub echt beroerd bleek te rijden. Hiermee zouden we realistisch gezien niet eens de stad uit rijden. Een grote teleurstelling dus, vooral voor mij omdat ik er stiekem een beetje verliefd op was geworden. Na twee dagen zoeken zagen we het eigenlijk niet meer zitten tot dat we via internet een Britse dealer vonden. Hier zijn we meteen naar toe gegaan en deze motorbikes kwamen gelukkig wel positief uit de test rit alleen lag de prijs ook wat hoger. Na lang twijfelen hebben we de knoop doorgehakt en zijn we nu de trotse eigenaren van twee Honda Wave motorbikes! Bij het kopen van de motorbikes zat ook een soort van service pakketje inclusief uitleg over de route welke je het beste kunt rijden, wat goed uit kwam want wij hadden ons nog niet helemaal in de route verdiept. En dit bleek, want ons werd haar fijn verteld zonder blikken of blozen dat het op dit moment hartje winter is in het noorden van Vietnam met temperaturen van net boven het vriespunt. WAAAAT! Je begrijpt een enorme shock, hoe konden we dit nou niet geweten hebben! Onze droom reis viel ter plekke uiteen, want we wilden nou juist aan de nu Nederlandse winter kou ontsnappen. De motorbikes waren al gekocht dus we konden niet meer terug we besloten samen nog eens naar de route te kijken en het gewoon stap voor stap te gaan bereizen. Wordt het ons te koud onder onze voeten of zijn we het rijden helemaal zat dan hebben we gelukkig alle vrijheid de motorbikes op de trein terug naar Ho Chi Minh te zetten en dan krijgen we de helft van aankoop waarde terug. Best goede deal mochten we zelf geen koper vinden en zo kunnen we op ieder moment onze trip beëindigen.
Na de aankoop moesten we uiteraard zelf op de motorbikes door de enorme stads drukte rijden en dit was kort gezegd erg avontuurlijk. De bikes zijn ook nog eens niet geheel automatisch dus dat betekend zelf schakelen en dat is best wel even wennen. Maar gelukkig leren we snel en hebben we het gehaald tot de parkeer garage waar ze nu veilig op ons staan te wachten tot ons grote avontuur gaat beginnen.
Met deze aankoop sluiten we het jaar hier af in Ho Chi Minh en dit doen we zeker niet alleen. We wisten niet helemaal waar het in de stad het grootst gevierd zou worden, maar besloten na eerst een paar drankjes vlakbij ons hotel in het backpackers gebied naar een groot plein te lopen. Wow wat een drukte echt hier is Amsterdam niets bij. We konden met moeite bij het plein komen, want alle straten stonden vast met scooters en taxi's. Tussen de grote menigte van toeristen en Vietnamezen telden we af naar het nieuwe jaar en met een spectaculaire vuurwerkshow vanaf het hoogste gebouw in de stad knalden we het nieuwe jaar in! Daar sta je dan in Vietnam op een plein midden in Ho Chi Minh tussen duizenden andere het nieuwe jaar in te luiden, echt heel bijzonder. Een paar uur verder en wat drankjes later zijn we ons bed in gekropen om vervolgens heel wat uren later pas wakker te worden. Beide een beetje brak deze eerste dag van het nieuwe jaar hebben we niet heel veel gedaan alleen wat voorbereidingen voor onze grote reis. Morgen vertrekken we richting onze eerste bestemming een plaats ten zuiden van Ho Chi Minh aan de zee op zo'n 100 km rijden. We beginnen dus rustig aan en hopen binnen drie uur de route af te leggen, we zijn benieuwd en hebben er zin in! We zullen jullie op de hoogte houden hoe de reis verloopt. Ons doel is Hoi An dat ligt ongeveer in het midden van Vietnam dus we gaan zien of we dit gaan redden.
Erg leuk trouwens jullie reacties op onze blog en super dat jullie onze verhalen lezen! :-)

• 01 Januari 2015 - 18:54

Ank:

Hoi hoi, jeetje wat een onderneming zeg, op scooters 1700 km af leggen. Zijn de wegen een beetje begaanbaar voor scooters? En nu maar hopen dan dat het niet te koud wordt. Enne........ Denk om de snelheidscontroles hè, jullie hebben de tijd dus kalmpjes aan hoor

• 01 Januari 2015 - 19:14

Ank:

O ja, en kijk af en toe even naar het benzinepeil. D'r zijn vast niet zo veel pompstations als hier. Veeeeel plezier hè. Xxx

• 01 Januari 2015 - 19:21

Jeroen :

Klasse, leuke uitdaging. Een uitdaging is het, neem bandenplak en gereedschap mee zodat je de banden kan plakken. Handig is ook een cursusje Hoe stel ik de motor af als deze nat is. Kost weinig denk ik. Dit soort problemen krijg je altijd ergens in de jungle waar geen garage o.i.d aanwezig is. Neem iets mee tegen de regen. Zijk nat van de regen is niet altijd even geinig. Goh, ik bekijk het wel van de praktische kant he. Maar:

• 01 Januari 2015 - 19:26

Ank:

Jee, ik ben niet de enige die zich zorgbestuurders maakt geloof ik.
    Nu ja...... Kom vooral samen heel terug.xxx

• 02 Januari 2015 - 13:29

Rita:

Hoi, wat een avondtuur met die scooters zeg.Kijk astjeblieft uit en doe een helm op.En als het te koud wordt kom je maar terug anders worden jullie weer ziek.Verder doe voorzichtig en nog veel plezier.Dikke kus van mam

• 02 Januari 2015 - 18:44

Karel & Heleen:

Geweldig om te lezen jullie blog! Klinkt goed allemaal, lekker, genieten maar....
    En de beste wensen voor t nieuwe jaar, hè, geluk, gezondheid en plezier!
    Dikke kus van ons allemaal voor jullie allebei.

• 02 Januari 2015 - 18:58

Shekinah:

Whooo.. melanie en wouter! Super cool!! En vooral spannend!
    Hoop snel het vervolg te lezen :D
    Heeel veel pelzier met spannende doorreis!!! Wouter maak is ff een
    Leuke foto van Mel als ze op der moterbike zit ;-)

Dooeeg !!

melanie

Wij zijn Wouter Prins en Melanie Kuijper beide 25 jaar en wonen samen in Haarlem. Na al twee keer voor korte tijd in Thailand en Cambodja te zijn geweest zijn we eigenlijk heel cliché verliefd geworden op alles wat Azië te bieden heeft en willen we ons nu voor langere tijd laten onderdompelen in alle heerlijkheden van Azië. Na een jaar lang gespaard te hebben en beide afgestudeerd te zijn is het nu een mooie tijd om Nederland voor een aantal maanden te verlaten en in te ruilen voor zon, zee, strand, cultuur en nieuwe ontmoetingen. We zijn beide toe aan iets nieuws iets anders, maar toch was het best even een stap hier alles achter te laten en afscheid te nemen van werk en vrienden. Maar we gaan een leuke tijd tegemoet en hebben heel erg veel zin in onze reis door Zuid-Oost Azië. De landen die voor de komende maanden op ons lijstje staan zijn: Maleisië, Indonesië, Singapore, Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Maar niets staat vast dus er kan nog van alles veranderen! Op deze blog gaan we onze reis vastleggen en laten we jullie meegenieten van al onze avonturen. Wij hopen op een bijzonder avontuur vol cultuur en spannende activiteiten en horen graag jullie reacties en wensen jullie veel lees plezier de komende tijd:-)

Actief sinds 23 Sept. 2014